theatergreop MAX.

Theatergroep MAX.

Waarschuwing!

MAX.
Download flash hier.


spacer

Max.educatie

Kunst gaat over ervaren, over onbegrijpelijke gebieden betreden, over spelen met werkelijkheden, over iets durven denken en voelen wat je misschien in het gewone leven niet durft te denken of te voelen. Educatie zou het publiek kunnen helpen dit gebied te betreden. Dat kan op verschillende manieren. Elk project vraagt zijn eigen educatieve toevoeging.

Educatie bij Max.
Zo maakten we een ideeënboekje (De vijfde kamer), een liefdeskrant (Love), of een trainingsschema om wakker te blijven bij Voorstelling waarin hopelijk niets gebeurt. Bij De verschrikkelijke stiefmoedershow konden kinderen op de website Max. factory een eigen digitale voorstelling maken. Het geheven vingertje werd afgesloten met De grote goedfout show, een gesprek met de zaal waarin we filosofeerden over goed en fout.

Max.chefs Dorien Folkers en Moniek Merkx schreven in samenwerking met Jowi Schmitz het theaterhandboek Eerste hulp bij theater. Eerste hulp bij theater is een handboek voor iedereen die theater wil maken met kinderen en jongeren, waarin de Max.methode in vier eenvoudige stappen wordt uitgelegd. Het boek verscheen op 1 december 2011 en is in te zien en te bestellen via www.eerstehulpbijtheater.nl

Ervaringsgerichte projecten
Maar het liefst maken we projecten die direct gekoppeld zijn aan de praktijk van het theater kijken én maken. Een aantal projecten bij Max. laten we onder de noemer educatie vallen, maar het zijn in feite autonome theaterprojecten met een educatieve inslag. De bedoeling is dat we met deze workshops en voorstellingen de grens tussen kijken, beleven en meedoen opheffen. Een mooi voorbeeld is het ritueel bij Goud. In twee afzonderlijke ruimtes (jongens en meisjes apart) werden in een half uur twee flamencodansen ingestudeerd, die bij hereniging in elkaar bleken te passen. Na afloop werd een jongen aan een meisje gekoppeld en uitgenodigd om samen de voorstelling Goud te gaan zien. Hierdoor beleefde het publiek de essentie van de voorstelling, namelijk het tot elkaar veroordeeld zijn. Dit ritueel is later ook als zelfstandig project ingezet bij onder andere studiedagen en trainingen. Ook bij de theatrale rondleiding met monologen in het Van Gogh museum werd het publiek op een onverwachtse en speelse manier verleid om anders naar de schilderijen te kijken.

De schoolvoorstellingen Dochters van Lear en Bloedverwanten werden vooraf in de klas voorbereid met een spelworkshop. Leerlingen speelden verkorte scènes uit de voorstelling. Deze werden op video opgenomen, bij Max. gemonteerd en vooraf of na afloop aan de leerlingen als videoclip getoond. Bij Reigen brachten we leerlingen in verleidelijke sferen door ze voorafgaand in het theater uit te nodigen voor een cursus lichaamstaal, tangodansen, Reigen scènes oefenen en een lustopwekkend diner. Dit werd vervolgd met de voorstelling met na afloop een dansje met de acteurs.

Theatergroep Max. heeft ook workshops ontwikkeld die los staan van een voorstelling zoals de cursus Lie or die, een cursus liegen in vijf delen, een methode waarmee je leert worden wie je wilt zijn. Als zelfstandig project ontwikkelde Max. de Max. milieubende, een theatraal project met als doel leerlingen enthousiast te krijgen voor het bedenken en ondernemen van milieuacties. Na een voorstelling in de klas volgde de cursus Hoe word ik een held en red ik de wereld in vijf stappen.

Max.educatieMax.educatieMax.educatieMax.educatie



 

papier